Wednesday, January 4, 2012

betulkan niat, jangan pernah takut untuk GAGAL



*maaf la kalu dalam entry ni bahasa kesat sket, kita kang teranung tulen. dopleh nok sangkal la kang, wakaka <--------- nok tiru gaye ustaz azhar tulis dalam fb dia :)

assalamualaikum, yehaa. mentang mentang duk umah cuti ni, nok update memanjang. hahaha :D selagi boleh update, aku update la. hahaha :D oh, pasal update kelmarin, aku sengaja update. baru nak panaskan badan bro. tunggu umur 21 baru boleh lebih bro. hahaha :D aku tak kesah la orang nak baca dop, aku just update sebab ianya ikut pandangan aku je. ye la, aku punya pandangan takde orang nak tengok. so dakyoh risau, hahaha :D. aku tahu kebanyakan remaja sekarang kurang suka dengan politik. mereka lebih suka cari agama. ye ndak ye ndak ? bagus la. berjuang kerana agama lagi hebat der :). maklumlah darah aku memang darah keturunan orang orang politik. so takleh sangkal kalau kata aku memang minat gila dengan politik (walaupun kadang muntah darah hijau >.<'). hahaha :D impian sebenar aku memang nak amik sains politik tapi disebabkan kurangnya kos ni dan kesalahan aku isi upu dulu sebab pilihan aku dari 1 sampai 8 tempatnya universiti yang hebat hebat dan kosnya semua undang undang takpun syariah. yeah, kalau aku tengok balik macam menyesal gila babun amik kos undang undang semua tu kan sebab ingat ada berkaitan dengan politik tapi takpun kan. takpelah aku teruskan walaupun dengan hati yang terpaksa. pfft >.<' betulkan niat betulkan niat. nak dapat ilmu sebab nak praktikkan. ngeh :)

anyway, even aku rasa macam belajar undang undang ni macam sesuatu yang sukar untuk aku hadam tapi aku dapat keseronokan. sebab aku nampak keadilan bila belajar undang undang. justice for the right people. even orang kata "nanti kau dah grade, jadi peguam". whoah, yang tu aku tak tahan nak tergelak! entah, sebenarnya aku tak nampak dengan betul lagi masa depan aku. aku tak tahu nak jadi peguam sebab aku takut tak terlaksana. ye lah kata orang ikut gerak hati. aku dah puaskan hati aku kata belajar undang undang ni 2 tahun lagi then amik la degree sains politik. pelik kan? belajar undang undang then sambung belajar politik. between both of them takde connection pun kan. pedulikan ayat aku yang macam harem tu >.<'. haish, sambung belajar susah. tak sambung belajar pun susah. tapi takpe, bak kata orang "berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian, bersusah-susah dahulu, bersenang lenang kemudian.". hahaha :D yang penting betulkan niat. nasib baiklah senior ada juga yang amik undang undang. kalau tak naya aku XD, ditambah dengan kawan kawan yang tak berapa ramai amik bidang undang-undang ni, susah juga tapi kiteorang still berhubung dan bagi semangat antara satu sama lain. haish, tetibe rindu dengan diaorang semua la :(.

erm, cakap pasal pointer semua semua tu kan. aku dah masuk sem 2. alhamdulillah sem 1 haritu pointer aku boleh la cukup cukup makan. pahtu kang rasa regret r dop belajor molek molek eh. tapi bile pikir molek, nok kejor pointer je ke aku ni ? seriously, ayoh aku dop pernoh tanye berapa pointer gitu gitu gini. dia kabo niat belajor molek dan satu je, kalau boleh baca al quran selalu sebab belajar undang undang ni pemikiran kena ligat, kalau dop kuat ingatan, susoh. ni yang aku wase takut belajar undang undang. takut jadi riak takbur segala macam la. kalau jumpa orang ramai, pertama, dia akan tanya belajar kat mana? kalau aku beritahu je kat dia konon aku belajar kat universiti harvard. kedua, dia akan tanya kos apa? kalau aku jawab kos undang undang. terus dia akan macam wase gediks sket britau belajar undang undang tu orang hebat je boleh belajar. nok je aku jawab, dop eh, orang gila boleh belajar gop undang undang. hahaha :D tapi mustahil nok jawab gitu takut kena hempuk 50 kali, muahahaha :D. tapi tengok bila kita sebut je kos yang hebat hebat terus orang kabo kita hebat. padahal dop hebat pung, berlagok je lebih. hok ni takut sangat ni. takut ilmu kita belajor dop berkat, sibuk duk bangga dengan diri. sebab tu aku tetap doh niat aku belajar sebab nak dalami benda ni dan cuba kaitkan dengan masalah melanda rakyat dan negara ini. tengok tengok. susoh lalu main dengan orang pemikiran politik eh, hahaha :D. pastu yang kedua takmo pointer tinggi tinggi sebab takut jadi riak. biasa permasalahan gini aku tengok sokmo berlaku dalam situasi aku belajor dari sekolah menengoh sampai sekarang. kalau kita pointer tinggi, markah kita tinggi, sibuk r orang tanya soalan gini jawab gane, soalan gane jawab gini. hok ni aku dok suka. sebab aku takut aku kang riak takbur doh bagi pulok jawapan hok saloh. ye la, nok cover moganya kita ni hebak dok oh doh. mula la jadi ajaran sesat. padahal kawan kawan lain ada hok yang cerdik lagi. pointer markah dop tinggi sebab ye dop riak takbur takmo nunjuk. hahaha :D sebab tu, hidup kena saling bergantung. ni dok, puok cerdik dengan orang cerdik je. puok hok bodo dengan orang bodo je. hok ni saloh benornye. dop jadi belajor gitu. kedekut ilmu, susoh nok berkat kadang. hahaha :D dop leh gop kite kabo yang orang hok bodo gagal pointer dopleh jadi orang hebat hebat. dopleh dopleh. banyok orang kite tengok bodo nok mampus tapi sebab kuat usaha, dia mampu lakukan sesuatu yang mana bagi manfaat kepada orang ramai. hok tu lagi hebak sebab satu dia belajor dari kesilapan dan yang kedua dia bagi manfaat bagi orang lain. apa guna pointer keputusan peperiksaan tinggi tapi duk sibuk kejor pangkat harta kat dunia. hok ni, pahala sebab berjasa pada orang memang dop penuh r kang :).



salah satu mungkin kata kata hok aku suke. tengok tengok. sedangkan Bill Gates hok jutawan kaya raya, berbakti untuk orang ramai boleh gagal masa belajor dulu tapi sekarang jadi ketua pada anok buoh dia yang mana anok buoh dia ni hok dulunya kawan dia yang lebih hebat dan berjaya dari dia kat universiti dulu. mende ni membuktikan belajor setara mana pun tapi gagal dop membuktikan anda dopleh berjaya. melainkan anda memang takdop usaha nok berubah. hok tu memang dopleh nok kata mende la. tapi anda janganlah takut untuk gagal sebab tu membuktikan anda ada usaha untuk bangkit. takkan la anda selama-lamanya akan berjaya ye ndak? ada kalanya tuhan nok uji anda, usaha setara mana tapi gagal jugok. ada la tu usaha anda hok tuhan dok berkenan. makanya usaha tu selain disertai dengan tawakal, harus disertai dengan niat yang jelas, insyaAllah tuhan perkenan. hahaha :D tapi kalau anda yakin anda boleh berjaya, tunjukkanlah ia tapi jangan sampai jadi najis, hahaha :D. dop lah maknanya kalau anda wase boleh mengekalkan pointer yang tinggi tinggi, boleh je tapi yang pasti tolong la orang hok bodo bodo supaya dapat manfaat bersama. dalam erti kata lain jangan kedekut ilmu neh :)."Hiduplah sperti lilin yang menerangi orang lain, janganlah hidup seperti duri mencucuk duri dan menyakiti orang lain.".

bak nyanyian taecyeon dalam dream high (mentang2 mimpi ke dia malam maren :P)




DREAM HIGH



Dream high a chance to fly high
Now bye bye to all that hurts
Try flying high like the stars in the sky
Your dream will unfold
Starting from now
Don't be afraid of the future made by your hands
Now walk totally confident



sekian sahja la kat sini, aku wase macam aku tulis bahse rojok. dakpe lah dop paham, buat buat la faham ye. hahahaha, assalamualaikum :).

No comments: